Φτιάχνοντας Συγχορδίες από τη Ματζόρε Κλίμακα
Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι συγχορδίες προκύπτουν από μια ματζόρε (μείζονα) κλίμακα είναι μια θεμελιώδης πτυχή της θεωρίας της μουσικής. Επιτρέπει στους μουσικούς να πλοηγούνται στα όργανά τους με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, να συνθέτουν μουσική και να αυτοσχεδιάζουν με αίσθηση κατεύθυνσης. Σε αυτό το άρθρο, θα εξερευνήσουμε πώς οι συγχορδίες δημιουργούνται από μια μείζονα κλίμακα και τη σημασία αυτής της έννοιας στη μουσική.
Η Ματζόρε Κλίμακα
Κλίμακα Ντο Ματζόρε
Πριν εμβαθύνουμε στις συγχορδίες, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε το θεμέλιο της δυτικής μουσικής: τη ματζόρε. Η ματζόρεκλίμακα είναι μια ακολουθία επτά διαφορετικών τόνων τοποθετημένων σε ένα συγκεκριμένο μοτίβο ολόκληρων τόνων (W) και ημιτονίων (H):
Δηλαδή:
Τ – Τ – Η- Τ – Τ – Τ – Η
ή
W – W – H – W – W – W – H.
Αν χρησιμοποιήσουμε την κλίμακα C μείζονα ως παράδειγμα, οι νότες είναι οι εξής:
C (1), D (2), E (3), F (4), G (5), A (6), B (7), και ξανά C.
Πώς φτιάχνονται οι συγχορδίες
Μια συγχορδία, στην πιο βασική της μορφή, είναι μια ομάδα τριών ή περισσότερων νοτών που ακούγονται μαζί. Όταν φτιάχνουμε συγχορδίες από μια ματζόρε κλίμακα, ασχολούμαστε κυρίως με τριάδες και συγχορδίες έβδομης.
Οι τριάδες είναι συγχορδίες τριών νοτών που χτίζονται από μια τονική (1η), μια τρίτη (3η) και μια πέμπτη (5η). Οι έβδομες συγχορδίες προσθέτουν μια έβδομη (7η) στο μείγμα.
Κατασκευάζουμε αυτές τις συγχορδίες στοιβάζοντας τρίτες σε κάθε βαθμίδα της μείζονος κλίμακας. Με άλλα λόγια, επιλέγουμε μια νότα από την κλίμακα, παραλείπουμε την επόμενη νότα, παίρνουμε την επόμενη, παραλείπουμε άλλη μια νότα και παίρνουμε τη μεθεπόμενη. Βασικά, χτίζετε συγχορδίες επιλέγοντας κάθε επόμενη νότα της κλίμακας.
Για παράδειγμα, στην κλίμακα C major, η τριάδα που ξεκινάει από το C θα είναι C-E-G.
Όταν εφαρμόζουμε αυτή τη διαδικασία σε κάθε νότα της κλίμακας C major, παίρνουμε τις ακόλουθες τριάδες:
Ντο ματζόρε: C-E-G
Ρε μινόρε: D-F-A
Μι μινόρε: E-G-B
Φα ματζόρε: F-A-C
Σολ ματζόρε: G-B-D
Λα μινόρε: A-C-E
Σι ελατωμμένη: B-D-F
Προσθέτοντας άλλη μια τρίτη σε κάθε τριάδα, μπορούμε να χτίσουμε τις συγχορδίες της έβδομης:
Ντο ματζόρε 7: C-E-G-B
Ρε μινόρε 7: Ρε-Φ-Α-Γ
Μι μινόρε 7: E-G-B-D
Φα ματζόρε 7: Φα-Α-Γ-Ε
Σολ δεσπόζουσα 7: G-B-D-F (dominant)
Λα μινόρε 7: A-C-E-G
Σι μινόρε 7b5 (ύφεση 5): B-D-F-A
Αυτές είναι οι βασικές συγχορδίες που παίρνετε από κάθε βαθμίδα της κλίμακας Ντο μείζονα.
Αρμονία και chord progression
Μόλις καταλάβετε πώς φτιάχνονται οι συγχορδίες από μια ματζόρε κλίμακα, μπορείτε να αρχίσετε να κατανοείτε την αρμονική κατασκευή πολλών μουσικών κομματιών. Τα chord progressions, τα οποία είναι ακολουθίες συγχορδιών, συχνά χτίζονται με συγχορδίες που προέρχονται από την ίδια κλίμακα. Για παράδειγμα, ένα συνηθισμένο progression είναι το I-IV-V, το οποίο στο κλειδί της ντο θα ήταν η ντο ματζόρε (I), η φα ματζόρε (IV) και η σολ ματζόρε (V).
Συμπέρασμα
Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο χτίζονται οι συγχορδίες από μια ματζόρε κλίμακα είναι ένα ανεκτίμητο εργαλείο για τους μουσικούς. Αυτή η γνώση δίνει εικόνα για το πώς δομούνται τα τραγούδια και παρέχει έναν οδικό χάρτη για τον αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση. Έτσι, είτε είστε έμπειρος μουσικός είτε αρχάριος που μόλις ξεκινάει το μουσικό του ταξίδι, το να αφιερώσετε χρόνο για να κατανοήσετε και να απομνημονεύσετε αυτές τις πληροφορίες θα είναι πολύ ωφέλιμο.